Jednací řád
JEDNACÍ ŘÁD VÝBORŮ ZASTUPITELSTVA MĚSTA LYSÁ NAD LABEM
Článek I
Úvodní ustanovení
Zastupitelstvo města dle § 84 odst. 2 písm. l) a § 117 odst. 2 zákona o obcích ustanovuje tyto výbory:
-
Finanční výbor
-
Kontrolní výbor
-
Výbor pro majetek a územní plánování
-
Osadní výbor Byšičky
-
Osadní výbor Dvorce
-
Osadní výbor Řehačka.
Článek II
Postavení a činnosti výboru
-
Výbory mají postavení iniciativního a poradního orgánu Zastupitelstva města (dále jen „ZM“).
-
Jmenování do funkce předsedy a člena výboru i jejich odvolání přísluší pouze ZM.
-
Počet členů výborů stanoví ZM. Počet členů výborů je vždy lichý a činí minimálně tři.
-
Výbory plní úkoly stanovené zákonem, tímto jednacím řádem nebo úkoly, kterými je pověří ZM.
-
Výbory ze své činnosti odpovídají ZM.
-
Do 10. 12. daného roku předkládají výbory prostřednictvím svého předsedy ZM souhrnnou zprávu o své činnosti, ve které bude mimo jiné uvedena statistika docházky.
-
O skutečnostech zjištěných při práci ve výboru jsou členové povinni zachovávat mlčenlivost dle platných právních předpisů, zejména pak ve vztahu k zákonu č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679. Povinnost mlčenlivosti trvá i po skončení výkonu funkce člena nebo předsedy výboru.
-
Členy výborů mohou být občané města Lysá nad Labem (dále jen „město“). Členy finančního ani kontrolního výboru nemohou být: starosta, místostarostové, zaměstnanci města, ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce pro Město Lysá nad Labem. Členy osadního výboru mohou být pouze občané města přihlášení k trvalému pobytu v té části města, pro kterou byosadní výbor zřízen. Předsedou výboru je vždy člen ZM; to neplatí, jde-li o předsedu osadního výboru.
-
Funkce člena výboru zaniká:
-
ukončením hlasování ve druhý den voleb, popř. nových voleb do zastupitelstva obce,
-
okamžikem, ve kterém člen výboru oznámí na zasedání ZM, že ze své funkce odstupuje,
-
písemným oznámením o odstoupení z funkce člena výboru, a to dnem, který člen výboru jako den odstoupení uvedl, jinak dnem, kdy bylo písemné oznámení o odstoupení doručeno orgánům obce (Radě) nebo předsedovi výboru,
-
dnem následujícím po dni, ve kterém člen výboru oznámina jednání výboru, že ze své funkce odstupuje; tato skutečnost se uvádí v zápisu z jednání výboru; předseda výboru o této skutečnosti informuje nejbližší zasedání ZM,
-
úmrtím člena výboru,
-
odvoláním.
-
Činnost výborů je zaměřena na:
-
problematiku stanovenou tímto řádem nebo právními předpisy,
-
plnění úkolů zadaných zastupitelstvem.
-
Finanční výbor:
-
vyjadřuje se k návrhům rozpočtu města a k rozpočtovým opatřením,
-
projednává rozbory hospodaření města,
-
posuzuje záměr města zřídit finanční fondy,
-
vyjadřuje se k poskytnutí nebo přijetí půjčky, prominutí pohledávky a zastavení městského majetku, pokud je v těchto případech překročena částka 100 tisíc Kč,
-
zaujímá stanovisko k závěrečnému účtu města.
-
Kontrolní výbor:
-
jsou-li zastupitelstvu města předkládány zprávy o hospodaření příspěvkových organizací a obchodních společností zřízených městem nebo těch společností, v nichž má město podíl, zaujímá k nim stanovisko,
-
kontroluje plnění usnesení zastupitelstva a rady města,
-
kontroluje dodržování právních předpisů ostatními výbory a městským úřadem na úseku samostatné působnosti.
-
Výbor pro majetek a územní plánování:
-
vyjadřuje se k návrhům, které se týkají nakládání s nemovitým majetkem ve vlastnictví města,
-
předkládá návrhy na změnu územního plánu a regulačního plánu a vyjadřuje se k návrhům na změnu územního plánu a regulačního plánu,
-
spolupracuje na přípravě pozemkových úprav a digitalizaci katastru města.
-
Osadní výbory:
-
předkládají zastupitelstvu, radě města a ostatním výborům návrhy týkající se rozvoje příslušné části města,
-
vyjadřují se k návrhům předkládaným zastupitelstvu a radě města k rozhodnutí, pokud se týkají části města, v níž působí,
-
předkládají-li občané s trvalým bydlištěm v té části města, v níž působí osadní výbor, připomínky a podněty orgánům města, může se k nim příslušný osadní výbor vyjádřit.
Článek III
Svolání a jednání výboru
-
Výbory se scházejí dle potřeby, nejméně však 4x ročně.
-
Jednání výboru svolává jeho předseda osobně nebo prostřednictvím tajemníka, který bude určen z řad zaměstnanců příslušného odvětvového odboru Městského úřadu Lysá nad Labem (dále jen „tajemník“). Podnět ke svolání výboru může dát na základě řádného zdůvodnění ZM svým usnesením, resp. jednotlivý zastupitel.
-
Jednání výboru je neveřejné a účastní se jej předseda, členové a tajemník. Jednání výboru se mohou zúčastnit členové ZM, kteří nejsou členy výboru a projeví o účast na jednání výboru zájem. Účast na jednání stvrzují přítomní svým podpisem do prezenční listiny, která je založena u předsedy výboru nebo u tajemníka.
-
V případě vyhlášení mimořádné situace podle zvláštního právního předpisu (např. krizový stav) anebo v případech, ve kterých to určí předseda výboru, lze k jednání výboru využít i formu jednání distanční formou, tedy prostřednictvím on-line videokonference zajišťující přítomnost připojených členů výboru v reálném čase (dále jen „jednání na dálku“ či „videokonference“). Při jednání na dálku musí být jednoznačně prokazatelná identita zúčastněného pomocí přenosu obrazu i zvuku.
-
V případě jednání výboru s možností účasti formou videokonference musí být součástí zveřejněné pozvánky odkaz, pod kterým se lze jednání výboru účastnit formou videokonference.
-
V souvislosti s projednáním konkrétní záležitosti lze přizvat i jinou osobu, jejíž vystoupení je vhodné v rámci projednávaného bodu, např. zaměstnance Městského úřadu Lysá nad Labem, zástupce příspěvkových organizací a právnických osob zřízených či založených Městem nebo odborníka. O přizvání rozhoduje předseda výboru, popř. jiný pověřený člen výboru.
-
Odborné podklady, jakož i ostatní materiály pro jednání výboru, pokud výbor nejedná na základě ústních zpráv, informací či iniciativních návrhů svých členů, se předkládají v elektronické podobě.
-
Výbor jedná podle programu schváleného na počátku jednání, které řídí předseda nebo jím pověřený člen výboru.
Článek IV
Zápis z jednání výboru a usnesení
-
O průběhu jednání je do 10 dnů od data zasedání výboru pořízen zápis včetně usnesení. Zpracovatelem zápisu výboru je tajemník, v jeho nepřítomnosti předseda výboru, nerozhodne-li předseda výboru jinak. Účastní-li se člen výboru jednání výboru prostřednictvím jednání na dálku, hlasování takový člen provádí jednoznačným zřetelným prohlášením pro, proti, zdržese.
-
Přílohou zápisů z jednání kontrolního výboru a finančního výboru jsou i protokoly z prováděných kontrol. Výbor předloží zápis včetně příloh ZM prostřednictvím tajemníka. K výsledku kontropřipojí vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala.
-
V zápise jsou uvedeny zejména časové údaje (den a hodina konání), jmenovitá část (včetně uvedení omluven/neomluven), program, text usnesení a výsledek hlasování.
-
Výbor se usnáší většinou hlasů všech svých členů. Zápis musí obsahovat informaci o hlasování.
-
Výbor je usnášeníschopný pouze v případě přítomnosti nadpoloviční většiny svých členů.
-
Zápis podepsaný předsedou výboru a tajemníkem zůstává uložen u předsedy výboru nebo tajemníka. Dále je vložen po ověření tajemníkem do elektronického systému evidence zápisů.
-
Zápis předkládá do ZM tajemník, včetně návrhů na řešení problémů, které jsou uvedeny v daném zápise.
-
Plnění úkolů vzešlých z jednání výborů kontroluje tajemník/tajemnice úřadu (dále jen „tajemník úřadu“) prostřednictvím příslušných vedoucích odborů.
-
Výbor nemůže ukládat úkoly zaměstnancům města ani jiným osobám, může však od nich vyžadovat podklady pro svoji činnost, a to prostřednictvím tajemníka úřadu.
-
Kontrolu může výbor provést po předchozím oznámení tajemníkovi úřadu minimálně 5 pracovních dnů předem. Kontrolu nelze konat v úřední dny, nebude-li s tajemníkem úřadu výslovně dohodnuto jinak. Tajemník úřadu může navrhnout dle provozních potřeb úřadu jiný termín kontroly.
Článek V
Odměňování členů výboru
-
Výše odměn předsedů a členů výborů, kteří jsou současně členy zastupitelstva, jsou stanoveny dle ustanovení § 84 odst. 2 písm. n) zákona o obcích Zastupitelstvem města Lysá nad Labem.
-
Výše odměn předsedů a členů výborů, kteří nejsou členy zastupitelstva, stanovuje Zastupitelstvo města Lysá nad Labem nebo Rada, a to ten z orgánů města, do jehož pravomoci rozhodování o odměnách náleží.
Článek VI
Závěrečná ustanovení
-
Po skončení funkčního období předá předseda výboru veškerou dokumentaci tajemníkovi k uložení do spisovny a zároveň vypracuje do 1 měsíce od skončení své funkce předsedy výboru souhrnnou zprávu o činnosti výboru dle článku II. odst. 6. tohoto řádu, a to za období od 1.1. daného roku do data skončení své funkce předsedy výboru.
-
Tímto jednacím řádem se řídí všechny výbory zřízené ZM.
-
Tento jednací řád výborů byschválen ZM dne 14. 12. 2022 usnesením č. 153 a nabývá účinnosti dnem 15. 12. 2022.
-
Tímto se ruší jednací řád výborů účinný od 21. 5. 2020.
Za Zastupitelstvo města Lysá nad Labem dne 15. 12. 2022
Mgr. KareMarek, starosta Mgr. Radka Bláhová, místostarostka